tisdag 25 december 2012

God fortsättning! Och god början !

Godmorgon eller middag rättare sagt  :)

Dålig aktivitet på FB ( min livlina i tillvaron ) idag. 
Gissar att luften gått ur de som firat jul.
Som ätit i överflöd och druckit glögg och annat och som umgåtts och haft en helgad julafton helt enkelt.

Jag firade inte jul i år. Nej, jag sov bort det mesta av dan. Likt en jul-grinch kröp jag ner under mitt blommiga täckte i soffan. 
Gick loss på en kartong choklad jag fick av grannen och somnade vid 14 tiden.

Vaknade igen vid 19 av att det ringde på dörren. Dat var Martin från "hemmet ". Han kom med en julklapp. Dock ingen julmat. Dj-a nöt :)
Jag som var så hungrig :)

Ja, ja jag överlevde ändå. Stekte två karrékotletter och skar upp lite tomater. Tittade på en B-film och somnade om vid tolvslaget.

Det var rapporten från min julafton:)
Och nu är det juldag och full storm ute. Snön håller på att smälta och den grå asfalten tittar fram mellan drivorna.

Min mobil funkar inte och jag är inte ledsen för det. Har ju min älskade TV.
Vad skulle de ensamma göra utan de rörliga bilderna undrar jag.?
De är ju min sång och min glädje ...:) ( körslaget var bra :))

Förövrigt börjar jag känna mig som en riktig surkärring. 
En som missunnar andra att må bra och frossa när delar av Världen lever i kaos och svält och rädsla.



går 00:43 24 DECEMBER 2012. Barnfattigdom
 Nästan varannan svensk kan tänka sig att ge pengar till välgörenhet i stället för att köpa julklappar, enligt en enkätundersökning som SBAB Bank har gjort.
I mitten av december avslutades SVT:s och SR:s insamling Musikhjälpen. 23,3 miljoner kronor har samlats till Radiohjälpen och ska ge barn i slummen rent vatten. Det är ett nytt insamlingsrekord.
Det är ingen slump att våra gåvor till välgörenhetsändamål slår rekord när midvinter­nattens köld biter som hårdast.
Sällan känner vi väl sådan medkänsla med de sämre bemedlade som i dag.

Eller är det kanske så att jag drabbats av den givmildhet  som artikeln pratar om?
Jag har skänkt pengar till hemlösa och jag har skickat vaccin till de som behöver. Och nu ska jag snart bli fadder i SOS-barnbyar har jag planerat.
Nej, jag är inget Helgon, långt därifrån, men känner alltmer att jag inte har någon glädje i mitt liv. 
Ingen att vakna med. Ingen att skratta eller gråta med. Ingen att dela min tillvaro med.
Och ärligt talat så tror jag man kan DÖ av ensamhet!

En professor pratade av behovet att glädja andra. Vi har tydligen en inbyggd gen för givande; för att glädja andra. 
Och när vi ger nån glädje , ja då så frigörs dopamin som gör oss lyckliga.

Är det därför alla VERKAR så lyckliga på jul?  För att de ger? Inte att de får?
Eller?
I så fall kan man väl fördela gracerna och skänka året om så man får små månadsdoser av lyckohormon?

Lyssnade på radion i morse och de pratade om stammar i Afrika där ingen hierarki finns.
Där delar de med sig av sina pilar ( som fällt ett djur ) för att sprida jaktlyckan.
Ingen är bättre än nån annan i de stammarna.  Där finns varken högfärd eller stöddighet.

Vore det inte underbart om Världen kunde vara sådan? 
Men, men, det är den inte konstaterar klimakterie-tanten här på berget.
Inte nog med att jag är kokhet och ensam;  jag ska ta mig an världens problem också..:) Sorgligt...

 Men jag tror bestämt på att : INGEN KAN HJÄLPA ALLA, MEN ALLA KAN HJÄLPA NÅGON.

Nej, nu ska jag diska och ta tvätten ur maskinen så jag har kläder på mig när mitt besök kommer :)
Mitt besök hemifrån Nässjö. Jag har varit vilsen en längre tid, men nu har jag bestämt mig!
Jag ska göra allt jag kan för att komma hem igen. Hem till mina barn och vänner och den stad jag så väl känner.

Kram till dig och God Början på resten av ditt Liv ! / Kim

4 kommentarer:

Anonym sa...

<3 Finns mycket man kunde önska sig av julen men visst alla har sina önskningar. Gemenskap och värme & kärlek så borde ju julen vara för alla. Men vet ju att ensamma är ju många somsitter denna helg. Fick sms av min fd svärson första julen på 12 år som han inte finns i vår familj <3 Det är konstigt någon jag höll avsaknades. Han skrev att han skulle sakna mig och mina goda köttbullar och önskade att jag skulle få en underbar jul med bla min underbara dotter dvs hans ex. Det rann en tår hatar när människor försvinner bara så där... Nåja fin jul och jag tror inte alls du är avis du har ett <3 av guld. Kram finaste Kimsan <3 A-K

Unknown sa...

Kram finaste AnnaKarin och fortsätt vara den du är <3 många kramar och mycket kärlek till dig <3

Kent M sa...

God fortsättning på julen. Hoppas du har fått mail.

Unknown sa...

jag ska kolla det :)