söndag 23 december 2012

En salig julblandning :)

Goood eftermiddag i VinterSverige!

Idag är en märklig dag. En dag som började helt annorlunda än andra dagar.
Vaknade och kände nån slags frid. Ingen stress, ingen press och inget av den jullångest som jag haft den senaste veckan.

Ett märkligt mirakel helt enkelt. Vänder det nu?
 Eller är det vara en sån där fantastisk dag som sällan dyker upp; men som jag utnyttjar till fullo när den väl gör sitt intåg?

Nej, jag vill inte spekulera. Inte idag. Inte dan före Dan.
Eller är det verkligen Dan för Dan?  Tycker tiden verkar vara lite ur led för tillfället...

I går t ex på en lördag; så fick hela landet post.
 Hmm, kul och oväntat.  Fick penagar av min mamma.
Jag var på besök hos grannen och kände hopp om förändring och tro på att jag kommer att skaffa nya vänner, nya sociala sammanhang helt enkelt..

Folk önskar mig GOD JUL på Facebook, men det gör man väl på julafton? Eller är det så att ingen kommer att sitta och blippa på sin dator eller smartphone imorgon? ( nej, det var inte sant, nej det var inte sant, för nya I-paden ( årets julklapp ) varar nog längre än till påska :))

Hmm, trist i så fall jag tar miste på dag, för  jag är ensam i morgon 
 ( nej, jag har ju katten som ligger hoprullad i fåtöljen ) 
och jag tänkte sprida runt  Julhälsningar på den dagen vi firar till åminnelse av ett barns födelse.
Kanske redan innan. kanske efter tolvslaget denna helga natt.

Och imorgon ska jag ska tända Indisk rökelse, äta Svensk skinka, apelsiner från Israel, choklad från Belgien lyssna på Spansk och Dansk musik. 

Jag ska ta på mig guldfärgade örhängen, men nån myrra har jag tyvärr inte fått tag på :)
Ja, jag ska försöka fira en mångkulturell jul på egen hand. 
Varför? Jo, bara för att jag kan :)

Denna juletid har inte liknat nån annan juletid jag nånsin varit med om. 
Jag har inte köpt ett enda paket än så länge.
Max fick min systemkamera eftersom han så gärna vill bli fotograf..för tillfället :)

Alex, min älskade förstfödde,  ja honom ringde jag i morse.
 Han hjälpte mig att skicka vaccin till Unicef. För utan VISAkort eller bankdosa kan man inte göra en insats...

Så jag gick genom honom och det känns sååå bra.
Nu har jag skickat pengar till såväl hemlösa som fattiga barn. Känns inte som jag är klar än.

Vill gärna skänka något mer. För saliga äro de som giva.
Och de största hjältarna är de som utför sina under utan att be om någon uppmärksamhet eller något tillbaka. 
Håller du  med mig?

Sitter här och njuter av tonerna av Hanne Boels " Hey Jude ". 
Disken är diskad och toaletten skrubbad.
 Blommorna är vattnade och sängen bäddad.
Jag har klätt på mig ( kors i taket, inte på axlarna )
 och  svept in mig i  en parfym som doftar dyrt. I mitt omålade ansikte lyser den opudrade näsan röd som på Rudolf, men vad gör det?

Jag känner hur allt inom mig lyser , i regnbågens alla  färger har min hjärna kolorerats och de konturer som var så suddiga innan ; har blivit skarpare i kanterna.

 Ja, jag har det bra här i dag. Jag är lycklig. Ensam och stark.
Inga julsaker är uppsatta förutom en julgardin i köket och en tygtomte.
 I vardagsrummet; där jag sitter och skriver ;  är allt gult. 
Gula väggar gula gardiner och gult och soligt sinne :)

Jag funderar på en promenad för jag behöver ju inte raska över isen för att komma ut direkt. Nej, det är faktiskt sandat här i Dackebygden :)

Men först så ska jag ta mig en kopp kaffe från Brasilien. Den ska få sällskap av en svensk pepparkaka och lite fransk ost.

Ja, det är en märklig dag idag. 
Och om belöningar kommer till de tålmodiga, ja då har min tunga höst varit värd denna stilla dag, heliga dag....
Eller kanske är det så enkelt att jag kan svara JA när tomten frågar om jag varit ett snällt barn i år?

Kram min vän! / Kim


Inga kommentarer: