söndag 3 mars 2013

För eller emot? den eviga frågan....

Godmorgon min vän <3

Ja, idag delas väl Svea Rike i två delar. För och emot. 
Jag talar om Vasaloppet alltså :)




I bland önskar jag att jag kunde förmå mig att sitta ner och kolla på sport. Men det funkar ju inte så. För jag gillar INTE sport !

När jag var liten ; 10-12 år så tvingade min pappa mig att kolla på hockey.
Och då bestämde jag mig för att ; när jag är vuxen, ; ja, då ska jag titta på vad jag vill på tv.

Inte kunde man ana sig till den explosionsartade utvecklingen vid den tidpunkten. 
Jag pratar om tidigt sjuttio-tal när det fanns två kanaler att titta på :)




Jag trodde det skulle bli lätt att välja mellan två eftersom jag verkar vara född ambivalent

Men nej, nej..kanalerna bara smattrade in i tv:n på åttiotalet,  och det enda jag kollade på då var Dallas, Falcon Crest och MTV.

Jösses, vad häftigt det var med rörliga bilder till musik :) 
Och nu, trettio år senare  ; är det vardagsmat..eller ska man kanske skriva vardagsmusik ?

Jag skulle köpa en radio på Media Markt, tänkte jag. Men döm om min förvåning när jag kom dit ; det fanns två eller tre stycken bara ... Och dyra som saffran var de också :)

Allt finns ju på usb-stickor nuförtiden. DVD och CD kommer väl inte att finnas länge till...
Och än en gång är jag kluven; å ena sidan är det utrymmesbesparande och enkelt; å andra sidan missar man ju omslag och texter.


Ja, det kommer nya saker hela tiden. Tekniken är underbar. Underbar. Underbar.
Jag kan ta ett foto med kameran och föra över det till Dig inom loppet av en minut.
Heja den digitala Världen :)

Ändå sitter jag här och längtar tillbaka till en tid när allt var enkelt. 
När saker var konkreta och kunde tummas på. 
När det fanns godis-automater och vinylskivor.

Antar att jag håller på att bli gammal  ( äldre )och sentimental :)




I själ och hjärta är jag en sprudlande tonåring. 

I hjärnan är jag en 52-årig kvinna med uska-utbildning. Så jag vet mycket om orsak och verkan när det gäller sjukdomar.

T ex ; om man sitter och äter en massa skräpmat och godis ; ja då går man upp i vikt. 40 kg ungefär.

Att röka är inte bra, det sabbar luftrör och lungor. Att inte motionera leder till trötthet och ännu mer viktökning.

Och vad händer med ett hjärta som levt under enorm press större delen av sitt liv? Jo, jag antar att det blir mindre slagkraftigt.

Och där är jag nu. Har ont i vänster sida av bröstet till och från.
 Det hugger i hjärttrakten och jag blir tröttare för varje dag. 

Måste nog gå och kolla vad det är för fel även om jag vet vad doktorn kommer att ordinera.

Usch, jag har fastnat...är mer kluven än nånsin och hoppas bara att jag ska vända mitt osunda liv om jag får flytta till ett ställe där jag kan aktivera mig.




Ja, jag vet. Du tänker antagligen att jag borde börja nu. Och det tänker jag också. Varje dag.
Sen sätter jag mig här och skriver. Och blir trött.

I dag ska jag i alla fall gå till ICA. Sen ska jag ringa ett samtal till min mor som gav mig min kropp och mitt hjärta.

Det är inte bara Vasaloppet; det är mammas födelsedag :)

Ha en fin söndag! / Kim

Leonard Cohen – Waiting For The Miracle

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med dig helt klart ang teknisken och annat men sport gillar jag fast efter att man gick in i väggen första gången för 7 år sedan kan jag inte riktigt orka kolla så mycket. trötthet övervikt ja du det hänger iop har skaffat mig ett dumt socker beroende men okej beroende ändå. Ska väl ut och röra mig mer än nu så snart snön försvinner. Hoppas du får en fin solig dag finaste Kimsan kram på dig <3 A-K

Unknown sa...

Tack vännen <3 detsamma <3