måndag 15 oktober 2012

Två sidor av samma mynt


Godmorgon denna mulna dag i oktober, 
jag är vaken men inte pigg. Har kommit på att jag är enormt styrd av vädret.
redan innan jag slår upp mina melerade; kan jag känna vilket väder det är.
Och idag hade jag ingen lust att gå upp....



                                                                 nya lägenheten

Men det gjorde jag ändå :) Satte på kaffet och rökte min cigarett. Två livsviktiga rutiner som jag INTE får ändra på oavsett hur mycket kaos det är omkring mig.
Människor i allmänhet behöver rutiner och diagnospersoner i synnerhet. Och jag är ju en av dem som du vet :)
Antagligen är det därför jag sitter och längtar tillbaka ( skumt va? ) till min tid på LVM. 
För det var det verkligen struktur! Rutiner! Och konsekvens.
Och jag måste ha det för att rama in mig själv och min borderline....





Ta min sängkammare / soprum/ förvaring t ex. Där ser det ut som en bomb slagit ner. Går in där varje morgon och blir handlingsförlamad. Vet inte var jag ska börja. Hur jag ska sortera kläderna. Vilka ska jag slänga? Vilka ska jag skänka? Och ska jag spara några?Ska jag bära ner dem i källaren? Eller upp till förrådet?
Och när alla dessa frågor blixtsnabbt flugit genom skallen på mig; ja, då gör jag som jag brukar; stänger dörren och skjuter beslutet på framtiden.



Sen brukar jag gå ut i köket och diska. För diska; det tycker jag om att göra. Sticka ner händerna i det löddrande vattnet nynnande på musik...
En ren diskbänk är nödvändigt för mig! Jag avskyr att gå upp om det ligger en massa skit i slasken! Så på sistone har jag haft minutiöst rent i köket. Och jag njuter av att vara rena , prydliga Kim.
Men som långt som att laga mat har jag inte sträckt mig än. Nej, rutiner tar tid. I synnerhet när man är så tvådelad som jag är. När man har svårt att hinna med det viktigaste som tvätt och blomvattning...




Köpte nya blommor på marknaden och de torkar lika snabbt som jag vattnar dem... Men de ska få nya krukor och fisk jord och näring och jag ska andas på dem så att de blir lyckliga :)
För jag tycker om mina växter..och jag tycker om min lilla katt. Den snällaste och mest opretentiösa katt jag nånsin haft.
Hon äter väldigt lite jämfört med glufs-glufsarna Diesel och Zumba :) och piper till lite ynkligt när hon vill gå ut. Men det händer ju saker i mitt liv som du vet och i slutet av månaden kommer de två kattbröderna tillbaka till mig! Yes! 
Jag köper dem och hoppas på att alla goda katter är tre i en tvåa på tredje våningen :)



                                                                        Diesel Delicious


                                                                   Zumba Zerious


                                                                            
                                                                      Ziva Zivago

Men nu är det snart dags att gå till byn. Jag var nere och pratade med vaktmästaren Lars-Göran ( en underbar man som tyvärr är gift :)) och jag får ta nycklarna till lägenheten så fort kontraktet är påskrivet :) Hallelujah!
Vågar man hoppa jämfota eller rämnar jorden då? :) varje gång jag blivit glad så har jag fått en djäkla motgång som väntat runt hörnet....
Nej, det skiter jag i just nu. För jag ska bilda kattfamilj och bo i min lägenhet med mina gula tapeter och en ilsken kärring under..
Naturligtvis! Jag får ju inte ha för mycket flyt :) och sen ska jag fortsätta i kören och lära känna byfolket.



Och som ett bevis på min seriösa satsning så köpte jag den berömda E-cigaretten igår. Den är riktigt häftig faktiskt! ( känner mig som en barnunge som fått en ny leksak:))
Den lyser när man drar ett bloss, den smakar tobak och det kommer nån slags rök ur den. Så det får väl bli nikotinplåster när flytten är klar.
En sak i taget som de säger. AA-folket. Och må jag aldrig bli medlem där. Är alldeles för mycket individualist för det :) 
Var och en skapar sitt öde. Ingen grupp i världen kan påverka den fria viljan hos mig.
Men nu vill verkligen tillhöra en grupp ändå. Fortsätta sjunga och känna glädje och tillhörighet ;utan andra krav än att ha en stämma att bidra med :) 
Och då  funkar inte med nikotinfyllda lungor.




Ja kroppen är bra att ha när man ska gå, springa och cykla. 
Nu har jag ju punktering på min cykel. Men en annan cykel som fattar nada ; är min menstruationscykel...
Den har ansökt om tillfälligt uppehållstillstånd i min brunn på obestämd tid...Vart tog  lilla klimakteriet vägen?
Det är synd om Människorna, som Strindberg sa :) / Ha en fin måndag! / Kim

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att läsa din blogg. På många sätt ÄR du väldigt strukturerad. Och skriva är du jättebra på. Jag avundas ditt kök och det slog mig att jag har precis samma problem med mina kläder trots att jag varit nykter många år och tvingar mig att lägga/hänga in dem i garderoben. Man får försöka stå ut med sig själv bara. Kul att läsa dina tankar om AA också, jag har haft mycket hjälp av AA just för att man kan vara sig själv där och inte behöver inordna sig i någon grupp som säger hur man ska vara. Ha det bra och fortsätt som du gör nu och fortsätt skriva./Mona

Unknown sa...

Tack fina Mona <3 kram till dig!